Onze bezoekers

0 0 2 7 5 7
Users Today : 2
Total Users : 2757
Views Today : 2
Views This Month : 140
Views This Year : 3641
Total views : 10536

Verkeersopstakels en onze eigen verantwoordelijkheid

 

Iedere sportieve fietser in Nederland wordt bij elke tocht of trainingsrit geconfronteerd met zeer veel verkeersobstakels die bedoeld zijn om de verkeersveiligheid te vergroten. De praktijk is echter helaas het tegenovergestelde.

Jaarlijks komen vijftig fietsers om het leven door een enkelvoudig ongeval waarbij een verkeersobstakel bedoeld om de veiligheid te vergroten een rol speelt, zo werd becijferd in een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen drie jaar geleden. Duizenden mensen belanden om die reden bij de eerste hulp in het ziekenhuis, een fietser die bij het inhalen de betonnen rand van een wegblokkade raakt, een wielrenner die achter de rug van zijn voorganger niet ziet dat een obstakel het pad versmalt, enz, enz.

Haal die paaltjes weg, adviseerden de onderzoekers.  Veel gemeenten volgen dat advies inmiddels op. Desondanks is Nederland nog steeds bezaaid met duizenden verkeersobstakels die een groot gevaar opleveren voor fietsers.

De conclusie luidt dan ook dat een fietsvriendelijke paal niet bestaat en iedere gemeente in Nederland het voor de verkeersveiligheid het beste alle palen en andere obstakels om de snelheid van autoverkeer te verminderen kan verwijderen. Er komen jaarlijks meer fietsers om het leven door deze zogenaamde verkeersveilige obstakels dan door te hard rijden van auto’s.

Zolang er echter nog vele gevaarlijke verkeersopstakels op onze weg komen zullen we in het belang van de veiligheid van onszelf en andere weggebruikers elkaar moeten blijven waarschuwen en tijdig onze snelheid verminderen. Andere fietsers die minder snel fietsen en voetgangers zullen we daarbij voorrang moeten verlenen. Een beetje intervallen is niet erg!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *