Onze bezoekers

0 0 2 7 5 7
Users Today : 2
Total Users : 2757
Views Today : 2
Views This Month : 140
Views This Year : 3641
Total views : 10536

Nieuwsbrief juli 2013/6

 TC-Abcoude-logo

Inhoud: 

  1. Toerclub Abcoude en haar pechvogels, Jozien, Henk H, Henk F, en Pim.
  2. Sportdrank
  3. Wielrennen is echt mijn sport
  4. Gedragscode Racefiets

 logo-axel

Jozien Vedder

Wim Verbree schreef op 30 juni een reactie op de website van de Toerclub Abcoude over de snelheid van het rijden op woensdagavond. Een week later was hij er weer bij en getuige van een platte bek smak van de voorzitter Jozien VedderToerclub Acoude Nieuwsbrief juli 2013 9

In de tunnel op weg naar Nieuwer ter Aar zou Jozien zijn geraakt door een stuurfout van een andere snelheidsduivel. Jozien kwakte tegen de tunnelmuur, al glijdend langs de muur en over de graffity (zo jammer) eindigde ze uiteindelijk daar waar de muur ophield. Einde zou je zeggen. Nee, de grote lange muur maakte plaats voor een veel kleiner laag muurtje en hupsakee, daar viel Jozien overheen. Alweer die Verbree, organiseerde en regelde ter plekke als een ware ongevallen behandelaar, de eerste opvang, zoals politie en ambulance. Ja ook zette hij daadkrachtig enkele anderen aan het werk zodat Jozien via de ambulance en het AMC toch eind van de avond weer naar huis ging. Haar vriend, man en aannemer was er niet bij. Die zou toch de fiets van Jozien uit Ter Aar kunnen ophalen? Neen, die was nog aan het koersen in Denemarken. Later in de nacht kwam hij thuis, geheel ontwetend. Kroop naast Jozien en vroeg zich af of het wel de Jozien was met die eeuwige jonge gladde huid. Warempel, het was Jozien maar dan met een behang dat behoorlijk gehavend was. Van linkerbeen, via de zij naar de armen en het gezicht. Of een poes langdurig had zitten krabben op die gave huid. Met drie hechtingen in rechterarm is Jozien herstellende. Oh ja en haar fiets, geen schrammetje. Heeft iemand er nog wat van geleerd?

 

Henk Hagen

Nog zo’n vent die denkt dat hij een jonge god is..Toerclub Acoude Nieuwsbrief juli 2013 7

Legt 6 juni de laatste zonnepanelen op het dak van zijn huis en stapt voldaan op zijn BMW motorfiets. Parkeert dat ding ergens in Amsterdam en wil gehaast waarschijnlijk naar huis. Hij stapt op de motor, loopt met ding iets achteruit, (raar eigenlijk) en komt in een gootje en merkt dat zijn benen te kort zijn. De motor komt schuin te staan en ja, dat weegt 240 kg en ja, zo sterk is hij nu ook weer niet om het rechtop te houden, dus legt hij de motor zonder enige schade op zijn zij. Vervolgens denkt hij rechtop te gaan staan maar wielrenners zijn niet al te beweeglijk, laat staan flexibel en maakt hij ook maar een platte bek smak.

Na twee dagen thuis aanmodderen komt er met spoed een ambulance (de buurt loopt uit), aan het infuus met morfine en de beademing proppen ze hem op een te korte brancard. Ongeveer vier uur later is hij thuis met nog meer morfine. Blijkt in het AMC dat hij een goed hart heeft (zat gelukkig ook op de goede plek) prima bloeddruk, in staat is toch veel zuurstof op te nemen maar, altijd weer die verdomde maar, enkele zwaar gekneusde ribben heeft opgelopen. Maar zie, er schijnt weer licht, ook an het einde van de Ter Aarse tunnel, want Henk is al weer gesignaleerd op zijn Batavus racefiets. Vooruitzichten zijn goed. Laatste nieuws is dat hij zijn Batavus aan een ploeggenoot heeft verkocht. Henk wilde geen nieuwe fiets maar wel zijn teammaatje aan meer dagsuccessen helpen. Sociaal is ie wel.

Henk Foekema

Wat ook super is, en eigenlijk veel belangrijker, dat good old Henk Foekema weer mee rijdt.Ook zijn hart zit weliswaar op de goede plek, maar functioneerde niet optimaal.

Toerclub Acoude Nieuwsbrief juli 2013 8

Gelukkig valt dan al dat gedoe van Jozien en Henk H. in het niets en constateren we dat Henk F. zijn medische ingreep goed heeft doorstaan, hij niet bij de pakken neerzet en blij te zijn dat de Volkskant opmerkt dat alcohol vrij bier aan een geweldige opmars bezig is.

Pim Bonstra

Zijn  vrouw Jozien kwam gehavend uit de koers maar fietst dit weekend 13/14 juli toch alweer in Duitsland. Pim niet. Hij onderging 11 juli een enkeloperatie. Als fanatiek wielrenner moet die enkel natuurlijk professioneel behandeld worden en dat laat je niet doen door de eerste de beste arts. Dus werd Pim naar een van de beste particuliere klinieken van Nederland gebracht waar een enkelspecialist hem opereerde. Overtollig kraakbeen werd verwijderd. Operatie succesvol geweest en Pim dacht, allez, een week of wat rust en dan….Helaas. Triest is dat hij voor ten minste zes weken aan zijn stoel gekluisterd zit. Hem is absolute rust voorgeschreven. Dat hij niet kan fietsen het zij zo, maar deze jonge ondernemende ZZP-er  vindt zes weken wel erg lang. Ben je in de buurt, breng een bezoekje.

Toerclub Acoude Nieuwsbrief juli 2013 6

2          Sportdrank 

Wanneer is welk soort (sport)drank het geschiktst?

 

Omstandigheid Soort drank
Inspanning < 0,5 uur niets, water water,
matige/gemiddelde inspanning < 1 uur isotone sportdrank
zware inspanning 1–2 uur isotone sportdrank of evt. hypertone
zware inspanning > 1 uur (onder koele omstandigheden) hypertone / isotone sportdrank

 

Sportdranken kunnen onderling verschillen in de mate van hoeveelheid suikers en zouten die ze bevatten. Hierbij gelden 2 termen; nl de OSMOLALITEIT en de ZUURGRAAD van een drank.

OSMOLALITEIT van een drank zegt iets over de hoeveelheid opgeloste deeltjes (moleculen) suikers en zouten in een sportdrank en de verhouding tot de hoeveelheid zelfde deeltjes in het bloed.

Ligt het aantal opgeloste deeltjes in de drank LAGER dan in het bloed (bijv. Bij water) wordt deze drank HYPOTOON genoemd. Dit heeft tot voordeel dat de vocht uit de drank snel wordt opgenomen maar ook snel weer wordt doorgelaten middels urine, vaak is ook de zogenaamde ‘klotsbuik’ een last. < 40gram suiker per liter water.

Ligt het aantal opgeloste deeltjes in de drank EVEN HOOG als in het bloed wordt deze drank ISOTOON genoemd. Voordeel hierbij is een snelle opname door het bloed, vocht wordt beter vastgehouden dus is de vocht opname beter dan bij water (efficiëntie) >40 gram en <80 gram suiker per liter water.

Ligt het aantal opgeloste deeltjes in de drank HOGER dan in het bloed wordt deze drank HYPERTOON genoemd. Voordeel: veel energie, water wordt echter minder snel opgenomen maar de energiewaarde van de drank ligt hoger dan HYPER– of ISOTOON >80 gr en <120 gram per liter water.

Dus is het al naar gelang de wens van de sporter en de klimatologische omstandigheden van die dag afhankelijk welke sportdrank te kiezen. Gaat het om de aanvulling van de vochtbalans of gaat het om de aanvulling van de energiebalans, of beide?

Tijdens lange tochten ben je wellicht meer gebaat bij het innemen van zowel een iso– als een hypertone drank en bij warm weer is het beter om meer isotoon tot je te nemen dan enkel water gezien het aantal opgeloste deeltjes. Water wordt immers sneller losgelaten door het lichaam en zal dus snel de weg naar buiten weer vinden, door zweet en urine. Keukenzout is het enige mineraal die de opname van water en zout gunstig beïnvloedt. Naast dat natrium ervoor zorgt dat het vocht beter wordt vastgehouden stimuleert het tevens de impukls om te blijven drinken (dorstgevoel).

Het belangrijkste doel van sportdranken is het op peil houden van de bloedsuiker. Het is daarom van groot belang dat een juiste mix van suikers wordt gebruikt ter bevordering van de opname in de spieren en snelheid daarvan.

Er zijn verschillende suikers inzetbaar in de sportdranken.

1. Enkelvoudige suikers; fructose, sucrose en glucose

2. Meervoudige suikers; Maltodextrine en zetmeel

Maltodextrines werken het beste in sportdranken omdat deze minder invloed hebben op het aantal opgeloste deeltjes. Bovendien hebben ze geen smaak. Deze zijn verkrijgbaar in bulk vorm bij de drogist, net als fructose.

Uit onderzoek, L. Van Loon et al, blijkt dat niet meer dan 60 gram suikers uit drank kan worden verbrand per uur en dat zelfs 80 gram de lediging van de maag al kan remmen en het nadelig lang vocht vasthoudt. Uit ander onderzoek blijkt ook dat de toevoeging van fructose de suiker verbranding door het lichaam per uur kan verhogen tot wel 120 gram per uur. Blijf dus goed opletten naar de samenstelling van sportdranken.

Zelf maken: Sportdrank met 90 tot 120 gram suiker per Liter water Maltodextrine :fructose

60–80 gram : 30–40 gram

2 : 1 (verhouding)

+ 1 tot 1,5 gram keukenzout

+ scheut siroop, roosvicee, voor de smaak maar liever nog vers geperst citroensap.

Je kunt aardig goed berekenen wat jij als sporter onder verschillende weersomstandigheden en tijdens verschillende intensiteiten kwijt raakt aan vocht. En dus weer per uur dient aan te vullen.

Berekening: (Gemiddeld bij getraind atleet)

Vóór inspanning wegen

Ná inspanning wegen

Het verschil minus (100 gram vetverlies en 200 gram suikerverlies, dus 300gr in totaal) = vocht verlies per uur.

Dit kun je testen tijdens alle weertypes; koud, warm, nat enz.

  • Bij warm weer en lage vochtigheid zal meer gedronken moeten worden van relatief lager suikergehalte, meer water en meer natrium.
  • Bij koud en vochtig weer zal meer behoefte zijn aan een relatief suikerrijke sportdrank, minder water en minder natrium.

Let ook op dat wanneer je ook repen of gels je per uur tot je neemt, de hoeveelheden suikers die je hierbij inneemt afgetrokken dienen te worden van de hoeveelheid suikers uit sportdrank per uur. Echter Sportrepen en gels vragen ook vaak meer inname van vocht om de reep of de gels in de juiste hyper– of isotone verhouding binnen te krijgen.

Het vergt dus best wat aandacht en oefening om de voor jou juiste verhoudingen te vinden. Maar het staat als een paal boven water dat de toevoeging van energiedrank tijdens lange en intensieve sportmomenten een grote bijdrage leveren aan de duurvermogen van de atleet, zowel getraind als ongetraind.

Succes ermee en voor de wedstrijdrijders onder ons; wacht dus niet tot de wedstrijd dag met experimenteren, het lichaam wil ook aan de smaak wennen.

Bron:

HARDERFIETSEN

is een initiatief van Sportrusten BV en BikeDegree

HarderFietsen Mobiel +31(0)654.76.74.74

Radioweg 3 antoine@harderfietsen.nl

1394 AR NEDERHORST TEN BERG www.harderfietsen.nl

Logo-PimBonstra

3          Wielrennen is echt mijn sport

Toerclub Acoude Nieuwsbrief juli 2013 6Onder jullie wielerfanaten zitten natuurlijk veel vaders en moeders die jullie liefde voor de sport heel graag zo snel mogelijk aan jullie kinderen willen doorgeven.

Naast ze zo vroeg mogelijk leren fietsen kregen we onlangs een ander ‘middel’ in handen om ze alvast kennis te laten maken met de wielersport. ‘Wielrennen is écht mijn sport’ is deel van de kinderboekenserie ‘Geronimo Stilton’, waarin muis Geronimo Stilton autobiografisch allerlei avonturen beschrijft die hij heeft meegemaakt.

Weetjes en een leuk verhaal
In dit boek vertelt Geronimo over zijn deelname aan de Race Across America. Als muis en uitgever van een krant op Muizeneiland, heeft hij weinig ervaring met fietsen, dit maakt het erg begrijpelijk en leerzaam voor kinderen. Verhalenderwijs worden er in korte zinnen allerlei wielertermen uitgelegd. Na het (voor)lezen weet je kind straks hoe zwaar het is om een helling van 20% op te fietsen, waar een wielerteam uit bestaat en hoe je een band wisselt (ook altijd handig).

De avonturen worden begeleid met leuke tekeningen en creatief gestileerde tekst, wat het ook leuk maakt voor kinderen die niet zo van lezen houden. Al met al een leuk kinderboek, en voor ouder en wielerfanaat gelijk een leuke manier om je kind enthousiast te maken voor de wielersport. Misschien steek je er zelf ook nog wel iets van op. Lees dit voor het slapen voor, en wie weet droomt je zoon/dochter straks ook van een wielercarrièrre.

Boek: Wielrennen is écht mijn sport
Uiteverij: 
De Wakkere Muis
Pagina’s: 128
Leeftijd: 6-10 jaar
Prijs: € 9,95

 

4          Gedragscode Racefiets

  • Houd je aan de verkeersregels
  • Houd zichtbaar rekening met anderen in het verkeer
  • Gebruik een fietsbel
  • Geef tijdig aan welke richting je gaat volgen
  • Blijf beleefd tegen andere weggebruikers
  • Rijd altijd op het aangegeven fietspad
  • Passeer een fietser of wandelaar op gepaste snelheid
  • Volg aanwijzingen van politie en/of verkeersregelaars
  • Gooi afval in een afvalbak

Bron: logo_ntfu

1 Reactie op Nieuwsbrief juli 2013/6

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *