Toerclub Abcoude, Nieuwsbrief aug.2013/7
Inhoud:
- Eindelijk: Voor elk een prima zondagochtend rit
- Bike Motion, de beurs voor de sportieve fietser.
- Bikefitting verovert de hele wielerwereld
- dodelijk ongeval veroorzaakt door een racefietser
1 Eindelijk: Voor elk een prima zondagochtend rit
Zondagochtend, 4 aug. 2013. Na afloop op het zonovergoten terras van Café De Punt te Baambrugge zomaar even wat opmerkingen genoteerd:
- “Wat een toppie zondagochtendtraining.”
- “Jemig he, van begin tot het einde was en bleef de groep intact.”
- “Ik wilde eigenlijk stoppen met de zondagochtend, het ging mij veel te hard, maar nu de groep in toom werd gehouden en niemand het lef had harder te fietsen dan 33 km/u heb ik heerlijk gereden en kwam ik niet meer kapot aan, super.”
De laatste weken waren er verschillende leden die niet langer op de zondag wilden rijden vanwege de grote fietssnelheden die werden ontwikkeld. Er is binnen de TC Abcoude een aanzienlijk leeftijdsverschil onder de deelnemers en vooral ook een diversiteit aan wat een ieder aan trainingsarbeid verricht. Dat leidt op de woensdagavond- en zondagochtend ritten tot aanzienlijke verschillen. De consequentie daarvan is dat de groep met de meeste vertegenwoordigers, (45-50 plussers) afhaken. En dat is raar. Want de TC Abcoude is een toerclub. Ja, we weten dat al vanaf de jaren ’80 geklaagd wordt over de competitieachtige ritten van de TC. Het zijn wedstrijdjes geworden. Lees op de TC Website het bericht van Wim Verbree waarin hij zich als ploegleider van een KNWU eliteteam verbaasd over dat domme gejakker. Zelfs bij een KNWU wedstrijdclub als het WTC wordt tijdens een trainingsrit niet zo hard gereden als in Abcoude. En beste TC-ers, wil je hard rijden, wordt naast TC Abcoude lid ook lid van een KNWU wedstrijdclub. Daar zijn ze blij met je en nog meer met de snelheden die je voor zo’n club ontwikkelt in competitieverband.
Zondagochtend, 4 aug. 2013. Vertrek om 09.07 uur. We rijden het bekende Gooirondje en zijn om 11.38 uur aangeland op het terras van Café De Punt. We zijn als groep vertrokken en als groep aangekomen. Ten opzichte van de andere snoeiharde zondagritten er is amper enig tijdsverschil. Henk H. waakte als een generaal over zijn troepen, zei iemand. Niemand reed harder dan 33 km/u en het leuke was dat er enkelen waren die wilden stoppen doch hadden echter Henk H beloofd die zondag mee te gaan met de afspraak dat de snelheid onder 33 km/u bleef. En juist met deze gecontroleerde snelheid kwamen zelfs de potentiële “afhakers”op kop rijden. Echt vet gaaf. Alle rijders van deze ochtend willen dat deze rit met deze snelheid elke zondag wordt herhaald. Jong en oud (ja zelfs twee leden van boven de 70 jaar), Wim en Arie, reden met twee vingers in de neus mee. Bovendien is een dergelijke rit een welkomstgeschenk voor nieuwkomers. Teveel nieuwelingen zijn al te vaak afgehaakt juist vanwege de snelheden. Allez, TC-ers, houd elkaar bij de les en rij niet harder dan 33 km/u en je zult zien hoeveel maatjes je erbij hebt.
Met dank aan: Arie Q, Wim den H, Henk F, Henk H, Frank R, Hans de J, Jozien V, Jan K, Meindert G, Jan K, Gerard de W, Rik ?, Huib ?, Johan O, en iedereen die niet genoemd is.
2 Bike Motion, de beurs voor de sportieve fietser.
Koop je kaartje met Korting, ga naar: www.bikemotionbenelux.nl
Je vindt Bike MOTION Benelux van vrijdag 11 t/m 13 oktober in Jaarbeurs Utrecht.
Openingstijden
Vrijdag 11 oktober | 12.00 – 21.00 uur |
Zaterdag 12 oktober | 10.00 – 17.00 uur |
Zondag 13 oktober | 10.00 – 17.00 uur |
Maandag 14 oktober is er een vakdag die exclusief geopend is voor vakhandel en pers.
Is dit een interessante beurs voor je?
Fietsen is emotie. Pure passie om jezelf te verbeteren. En al dat groots begint met iets kleins. Een nieuwe band, een scherper tandwiel, een aerodynamisch schroefje, of een lichtgewicht bout. Of een compleet nieuwe fiets natuurlijk. Het kan het startschot zijn van een nieuw avontuur. Welkom op Bike MOTION Benelux, want het doel van deze beurs is om dat avontuur in gang te zetten bij elke fietsliefhebber.
Wat is dit voor beurs?
Bike MOTION Benelux is er voor iedere sportieve fietser. Op deze beurs kun je jouw fietspassie in een hogere versnelling zetten: zo laten importeurs en fabrikanten van fietsen, accessoires en kleding alvast de collectie voor het nieuwe seizoen zien. Maar je vindt er ook aanbieders van fietsvakanties, sportvoeding en heel belangrijk, alles om je eigen prestaties te verbeteren.
Sportief fietsnieuws
Na de grote internationale beurzen in Friedrichshafen, Keulen en Milaan kun je op Bike MOTION Benelux het complete aanbod aan sportief fietsnieuws lekker dichtbij huis bekijken.Maar niet alleen kijken, ook om te voelen en sommige modellen kun je zelf testen.
Activiteiten
Naast de stands waar wel 600 merken te vinden zijn, kun je op Bike MOTION Benelux ook zelf aan de slag. In diverse clinics en workshops doe je bijvoorbeeld de laatste inzichten op over o.a. houding, voeding of krijg je advies over de voor jouw ideale training.
Bekende wielrenners
De beurs wordt steevast aangedaan door bekende wielrenners.
Bike MOTION in het kort:
• alles om je eigen prestaties te verbeteren
• de nieuwste modellen racefietsen en mountainbikes
• parcours waarop je zelf de nieuwste MTB-modellen kunt testen
• de laatste trekking¬fietsen, BMX-fietsen en trial¬fietsen
• informatie over fietsvakanties en -bestemmingen
• de nieuwste onderdelen en accessoires
• fietskleding, -schoenen, -brillen en –helmen
• workshops en clinics voor advies over voeding, training, techniek, houding etc.
• Men at Work: werkplaats waar zelfbouwers hun kunsten vertonen
• bikefitting
• ontmoet de profs
Koop nu je kaartjes met korting
Ook profiteren van de voorverkoopkorting? Koop dan nu alvast je kaartje. Bovendien hoef je dan niet meer bij de kassa te wachten en loop je zo de beursvloer op.
Toegangsprijzen:
• Kassaprijs: € 16,00
• Voorverkoop (online, t/m 10 oktober): € 12,50
• Online verkoop tijdens beurs: € 15,00
NB: Kinderen t/m 16 jaar hebben onder begeleiding gratis toegang.
3 Bikefitting verovert de hele wielerwereld
door: Leo Aquina | 28 maart 2013
“Mensen zijn scheef en de fiets is een symmetrisch instrument”, legt bikefitter Jan Glorie uit. “Wat ik eigenlijk doe, is de fiets asymmetrisch maken, waardoor de mens er recht op komt te zitten.” Bikefitting is het optimaliseren van de houding en het beweegpatroon van een fietser. Glorie doet dat voor tourfietsers en voor wedstrijdrijders. Toerfietsers zitten na een bezoek aan Glories BikeLab vaak voor het eerst van hun leven zonder klachten op de fiets en voor wedstrijdfietsers is het een manier om hun prestaties te verbeteren.
Hoewel de toerfietsers vaak duizenden euro’s uitgeven aan een racefiets, slagen zij er maar zelden in een geschikt exemplaar op de kop te tikken. Dat heeft volgens Glorie voor een groot deel te maken met gebrek aan kennis, vooral bij de fietsenverkopers. “Als we het hebben over de race- en mountainbikespecialisten, denk ik dat ongeveer tien procent er wel enig verstand van heeft. De rest is gewoon onder de maat.”
80% zit op een te grote fiets
De grootste groep fietsers die bij Glorie aanklopt, zijn toerfietsers van boven de veertig. “Op die leeftijd neemt de flexibiliteit van het lichaam af en dan beginnen de klachten”, aldus Glorie. “Tachtig procent van de fietsers die bij mij binnenkomen, zit op een te grote fiets. Dat komt omdat bijna iedereen als indicatie voor de maat de binnenbeenlengte gebruikt. Dat is eigenlijk een overbodige maat, daar kun je niet zoveel mee. Daar komt nog eens bij dat fietsers vaak met een bepaalde gedachte de winkel binnenstappen. Ze hebben een bepaalde fiets in hun hoofd vanwege de kleur, het merk of het imago. Ze vragen zich daarbij niet af of het ergonomisch wel de juiste fiets voor hun lichaam is. Meestal is de bovenbuis te lang en het balhoofd te laag. Dat is niet goed omdat de rug en de hamstrings meestal niet flexibel genoeg zijn om die houding lang vol te houden. Gecombineerd met een zadel dat ergonomisch ondeugdelijk is, leidt zoiets tot allerlei klachten en problemen.”
Een puzzel
Glorie raadt mensen aan om eerst bij een bikefitter langs te gaan voordat zij naar de winkel gaan om een nieuwe fiets te kopen, maar meestal gaat het andersom. Mensen komen bij Glories BikeLab binnen met hun eigen fiets. Dan gaat Glorie aan de slag om de houding en het beweegpatroon te optimaliseren. Hoe doet hij dat? “Het is een puzzel. Een fietser gebruikt alle facetten van zijn lichaam en op het moment dat je op plek A iets verandert, gebeurt er ook iets op plek Z.” Glorie begint met een uitgebreid lichamelijk onderzoek: “Ik kijk naar de beweeglijkheid van het lichaam en de core stability. Ik kijk of het bekken scheef staat, of de schouders recht staan, ik moet een goede indruk hebben hoe iemand lichamelijk in elkaar zit. Daarnaast doe ik een voetanalyse. Correcties in het beweegpatroon doe je allemaal vanuit de voet.”
Glorie kijkt echter niet alleen naar de lichamelijke aspecten. “Ik heb 23 jaar in het onderwijs gewerkt en ik heb een opleiding ecologische pedagogiek gedaan. Ik bekijk de mens als geheel. De psychologische kant van de aanpassing is ook van belang. Bij de intake vraag ik ook hoeveel mensen fietsen, waarom ze fietsen, wat hun ambities zijn, of ze blessures hebben of hebben gehad. Hoe zitten mensen in elkaar? Ik kijk bijvoorbeeld naar de schouderbreedte in verband met het stuur en naar de afstand tussen de zitbotjes in verband met het zadel.”
Dure zadels in de prullenbak
Als die intake achter de rug is zet Glorie zijn klanten op een pasfiets. Daarop kan hij alle variabelen al tijdens het fietsen aanpassen. Hij start met het zadel. “Na een passend frame is het zadel het belangrijkste onderdeel als het gaat om de houding op de fiets”, aldus Glorie. “En bijna alle reguliere merken die door fietsspecialisten worden verkocht kunnen in de prullenbak, ook de dure merken. Mooie materialen, prachtig design, maar ergonomisch gezien een ramp. Klassieke zadels zijn vlak en als je een goede houding op de fiets wil hebben moet je je bekken kantelen. Dat kan niet met een vlak zadel.”
Glorie raadt daarom zadels aan van SMP, SQlab of ISM, die een gleuf hebben waardoor er ruimte is om het bekken te kantelen. Na het zadel gaat Glorie verder met de benen. “De benen werken als zuigers en die werken het best als ze recht lopen. Bekkenstand en beenlengteverschil kunnen ervoor zorgen dat iemand scheef op de fiets komt te zitten. Beenlengteverschil kun je bijvoorbeeld corrigeren door aan een kant een extra plaatje tussen het pedaal en de schoen te doen, of de positie van het plaatje onder de schoen te verschuiven.” Na het zadel en de pedalen komen de schoenen aan de beurt. Ook op dat gebied laten de reguliere merken volgens Glorie vaak te wensen over.
Glorie neemt ongeveer vier uur de tijd om iemand goed op de fiets te zetten. Voor een eerste fiets rekent hij een tarief van 270 euro, voor een tweede fiets is dat 135 euro. In die vier uur komen alle facetten aan bod. Is het wel mogelijk om de houding en het beweegpatroon van mensen op de fiets in één ochtend of middag zo radicaal ten goede te keren? “De ervaring heeft geleerd dat de mens flexibel is”, aldus Glorie. “Je moet alles in één keer doen omdat het allemaal samenhangt. Bovendien pas je het lichaam niet aan, maar de fiets. Voor het lichaam is het eerder een soort thuiskomen op een fiets die eindelijk past.”
Serotta International Cycling Institute
Glories methode is wetenschappelijk onderbouwd. Hij heeft een opleiding achter de rug bij het Serota International Cycling Institute (SICI). Dat instituut werd in 1979 opgericht door de Amerikaanse fietsenbouwer fietsen Ben Serotta. “Hij richtte dat instituut op omdat hij ervoor wilde zorgen dat er een betere communicatie was tussen fietsenwinkels en framebouwers. Het is enorm belangrijk dat alle informatie over de fietser goed in kaart wordt gebracht voordat een bouwer een frame op maat bouwt”, aldus Glorie. “SICI is in de loop der jaren uitgegroeid tot een onafhankelijk wetenschappelijk instituut.” Zelf werkt Glorie ook samen met de framebouwer Serotta, volgens hem de beste framebouwer ter wereld. “Maar dat is mijn eigen keuze. Er zijn ook bikefitters die een opleiding bij het SICI hebben gehad maar niet samenwerken met Serotta. Het zijn de beste fietsen, maar ook de duurste. Naast Serotta werkt Glorie ook samen met andere framebouwers zoals REWEL, Tommasini JGBcycles en hij voert in samenwerking met de Italiaanse Dedacciai fabriek een eigen merk.
Italianen missen de slag
Bikefitting is er niet alleen voor toerfietsers, maar ook voor fanatieke wedstrijdfietsers en profwielrenners. Glorie werkt incidenteel ook samen met profrenners, maar proeft in die wereld wel enige reserve. “Trainer Mathieu Heijboer van de Rabobank Continental ploeg stuurde in het verleden wel eens renners naar mij toe, maar het is nooit structureel. Er was terughoudendheid. Er werd mij bijvoorbeeld verteld dat de renners er onzeker van zouden worden, maar ik proefde vooral reserve bij de leiding omdat ze de mechaniekers niet voor het hoofd wilden stoten. Ik heb de indruk dat het vooral door hen als een bedreiging werd ervaren als er iemand van buiten kwam om hen te vertellen hoe ze een fiets zouden moeten afstellen.”
Toch is Glorie ervan overtuigd dat bikefitting de profwereld hand-over-hand zal veroveren. “Je ziet dat de Angelsaksische ploegen standaard al aan bikefitting doen. Zij kiezen voor de wetenschappelijke benadering en daar is dit een onderdeel van. Traditionele wielerlanden als Frankrijk en Italië hobbelen erachteraan. Italië had in het verleden de voorsprong van de epo, maar die zijn ze nu kwijt. Ze zien nu hoe andere teams zich op andere gebieden door ontwikkelen en missen op dit moment de slag.”
Voor meer informatie: Jan Glorie, 06-5371 4135, info@glorie-cbb.com en www.glorie-cbb.coma
4 dodelijk ongeval veroorzaakt door een racefietser
Weliswaar is onderstaande uitspraak al enkele jaren oud, maar gelet op de wijze waarop sommige fietsers koersen wel een belangwekkende uitspraak die we nog graag nog eens willen herhalen. Henk Hagen heeft destijds deze uitspraak al eens rondgestuurd naar enkelen waaronder de NTFU. Mocht je het geval niet kennen, lees aandachtig onderstaande door en let op als je aan het koersen en zelfs aan het toeren bent.
Samenvatting van de hieronder vermelde uitspraak van de rechtbank Alkmaar, d.d. 17 juni 2010, betreffende dodelijk ongeval veroorzaakt door een racefietser:
Het geval:
Om wind van links het hoof te bieden, rijdt een groep wielrenners in waaiervorm en kort achter elkaar. Ze rijden 40 km/h. De man in zevende positie rijdt aan de rechterkant van de waaier. En aan de rechterkant van de weg. Plotseling raakt hij iets met zijn rechterschouder. Later ziet hij dat dit een vrouw op een fiets was. Beiden komen ten val. De vrouw overljdt in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Tegen de man, de renner, wordt proces-verbaal opgemaakt.
Het verweer
Volgens de raadsvrouw is haar cliënt, de renner, niet nalatig of onvoorzichtig geweest en heeft hij dan ook geen schuld aan het ongeval. Zij voert dat haar cliënt en zijn ploeggenoten ervaren wielrenners zijn, die op een rustige weg fietsten. Binnen wielerploegen is het gebruik dat voorliggers de achterliggers waarschuwen voor obstakels. In de groep is men nu eenmaal, vanwege het beperkte zicht, afhankelijk van zijn voorgangers. Geen van de wielrenners die voor cliënt reden, heeft hem gewaarschuwd voor de aanwezigheid van de vrouw die rechts op de weg fietste. Cliënt voelt zich niet schuldig, maar voelt zichzelf juist slachtoffer nu hij door zijn ploeggenoten niet is gewaarschuwd. Hij vertrouwde op het systeem van waarschuwen, dat ook binnen zijn ploeg gebruikelijk is. Zij pleit voor vrijspraak.
De uitspraak
De rechtbank overweegt dat verdachte, de renner, erop wijst dat binnen groepen wielrenners de ongeschreven regel geldt dat men elkaar in woord of gebaar waarschuwt voor obstakels of medeweggebruikers. Volgens verdachte is dit ook in zijn ploeg gebruikelijk. De rechtbank is van oordeel dat de individuele verkeersdeelnemer zelf verantwoordelijk blijft voor zijn gedrag en de gevolgen daarvan. Verdachte koos er zelf voor om met hoge snelheid dicht op zijn voorganger te rijden. Het zicht op de weg werd hem daardoor ontnomen en hem restte geen reactietijd om ongevallen te voorkomen. De rechtbank vindt het onaanvaardbaar om, zoals verdachte doet, de eigen verantwoordelijk bij anderen te leggen. Daarbij moet dan ook nog worden vermeld dat het geschetste waarschuwingssysteem verre van waterdicht is, wat verdachte zelf ook zou moeten weten. De rechtbank oordeelt dat de dood van het slachtoffer aan verdachte kan toegerekend en veroordeelt hem tot een taakstraf van 80 uur en beveelt voor het geval de veroordeelde de taakstraf niet naar behoren verricht dat in plaats van de taakstraf vervangende hechtenis wordt toegepast, welke vervangende hechtenis wordt vastgesteld op 40 dagen.