Nieuwsbrief TC Abcoude, 2014 nr. 5
Let op: Zondag 6 april Acht van Abcoude, Café de Punt Baambrugge
Inhoud:
1 Zondag 6 april 2014 Acht van Abcoude toertocht
2 Sauerland fietsweekend 16, 17 en 18 mei 2014
3 Wielrennen en Koffie
4 Ride for the Roses
5 Museum Kromhout
1 Zondag 6 april Acht van Abcoude
Zondag 6 april 2014 is er wederom weer een toertocht, zonder voorrijders. Op individuele basis kan vanaf 08.30 gestart worden voor de afstanden van 40, 60 en 100 km. Startplaats is Café de Punt in Baambrugge. Voor leden van de TC Abcoude die gezamenlijk willen rijden is het vertrek om 09.00 uur gepland.
2 Sauerland fietsweekend 16, 17 en 18 mei
Onze sponsor Axel Koenders organiseert in het weekend van vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 mei 2014 een fietsweekend in Sauedrland.
De organisatie wordt door Axel Koenders Fit-Service geregeld en bestaat uit:
- 2x overnachten met 2x diner en 2x ontbijt.
- Gezamenlijke fietsroutes
- Begeleiding op de fiets met volgwagen
- Lunchpauzes tijdens het fietsen
- En dat allemaal voor slechts € 140,– pp.
Axel Koenders kent het gebied goed en zal mooie routes maken. Vertrek vrijdagochtend, vrijdagmiddag of vrijdagavond. Als je vrijdagochtend al vertrekt dan kan je in de middag vanaf 14.30 uur een tochtje van 60 km rijden. Kan je vrijdag geen vrij nemen, dan vertrek je na je werk en kom je in de avond aan en overnacht je alleen.
Afhankelijk van het aantal aanmeldingen, niveau en ervaring kunnen er eventueel 2 groepen gemaakt worden.
Voorgestelde afstanden:
- Zaterdagochtend vertrek, 9.30 uur, 120 km.
- Zondagochtend vertrek, 9.30 uur, 80 km.
Zondagmiddag rond 15.00 uur weer terug naar Nederland en dan arriveer je tussen 18.00-19.00 uur weer thuis.
Voor meer informatie en opgave, neem dan contact op met Axel Koenders
http://www.akfs.nl/fiets-3-daagse-sauerland/#prettyPhoto
Voor de handige renners onder ons met goed gereedschap en afgedankte onderdelen, bouw een stoel.
3 Wielrennen en koffie
Wielrennen en koffie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoe vaak zien we wel niet de koffiepauzes van verschillende renners voorbij komen op de social media. Laurens ten Dam is een fervent koffie-junk en daarin is hij zeker niet de enige onder de profs.
Ook bij de toerfietsers, en zeker die van de TC Abcoude, gaat de zondagochtend-rit vaak gepaard met een koffiestop. Nu heb ik dikwijls moeite met het opgang komen na een pauze plek, helemaal in de wintermaanden of het vaak nog koude voorjaar. Daar hebben ze in Zweden wat op bedacht. Immers; Zweden staat bekend op de praktische oplossingen toch?
BOOKMAN is een Zweeds bedrijf dat opvallende fiets accessoires produceert en in dit geval hebben ze het bovenstaande op weten te lossen door een zogeheten cup-holder. Een handige houder waarmee je een beker aan je stuur kan bevestigen. Voor de racefiets lijkt het me niet heel geschikt, maar het idee is leuk!
4 Ride for the Roses: grote manifestatie van strijd tegen kanker
door: Thomas van Zijl | 3 april 2014
Meer dan 14.000 mensen stappen begin september in Goes op de fiets voor de Ride for the Roses. Het evenement is geen wedstrijd – het gaat zeker niet om de snelste tijd – maar is de afgelopen zeventien jaar uitgegroeid tot een grote manifestatie van de strijd tegen kanker. SCIANDRI is voor de derde keer aan de Ride verbonden. Het sportmanagementbureau hoopt deze zomer op succes, maar kijkt ook alweer vooruit.
Verreweg het meeste voorbereidende werk van de Ride for the Roses wordt verricht door lokale organisatiecomités. Ze buigen zich over de locatie, de routes en de inzet van voldoende mensen op de dag zelf. SCIANDRI houdt zich hoofdzakelijk bezig met zaken voor de lange termijn.
“Daaronder vallen onder andere sponsor- vraagstukken, het ontwikkelen van een goede website en bijvoorbeeld het contact met de KNWU. Direct resultaat daarvan is dat deelnemers door inschrijving meteen een verzekering hebben afgesloten via de wielerbond, die hen financieel compenseert bij mogelijke ongevallen of schade”, zegt directeur Gert-Jan Pruijn. De fietsers kunnen kiezen uit een route van 25, 50 of 100 kilometer. Mensen bepalen zelf hoelang ze er over doen. Een race is het absoluut niet. Pruijn: “Natuurlijk is fietsen een sportieve bezigheid en afleggen van een flinke afstand kan een prestatie zijn. Voor ons staat voorop dat we tijdens dit evenement aandacht vragen voor de strijd tegen kanker.”
Eigen actie voor extra opbrengst
De manifestatie is een belangrijk doel, net als het inzamelen van geld. Dat gebeurt deels via inschrijfgelden van mensen die individueel meedoen of een plaatsje hebben in een bedrijfsteam. Pruijn: “Veel van die formaties zetten nog een eigen actie op touw voor een extra opbrengst. Wat natuurlijk ook kan is dat mensen in hun eigen sociale omgeving om een bijdrage vragen.”
De afgelopen jaren zijn er op die manier miljoenen euro’s opgehaald, die ten goede kwamen aan de Koningin Wilhemina Onderzoeksprijs. Die is bedoeld om uitmuntende onderzoeksvoorstellen op het gebied van kankerbestrijding tot uitvoering te brengen. “Met die prijs is een bedrag van twee miljoen euro gemoeid. Met de Ride proberen we flink bij te dragen aan die som. In 2012 konden we hem zelfs in zijn geheel voor onze rekening nemen. Toch is dat bedrag voor ons geen doel op zich. Natuurlijk willen we zoveel mogelijk ophalen, maar zichtbaarheid voor de strijd tegen kanker is zeker zo belangrijk.”
Afwisselende start- en finishplaatsen
Naaldwijk, Ede en Aalsmeer zijn de plaatsen die afwisselend fungeren als start- en finishplaats van de cycletour. Niet geheel toevallig zijn het alle drie steden met een grote bloemenveiling. Deze veilingen stellen hun accommodaties om niet ter beschikking als start- en finishlocatie. Iedere deelnemer die over de meet komt krijgt immers een roos, die symbool staat voor een ‘morgen’ voor iedereen Eens in de vier jaar valt de eer van het startschot en de eindstreep ten deel aan een gastgemeente.
“Deze keer is dat Goes, waar ze het wiel trouwens niet helemaal opnieuw hoeven uit te vinden want in 2008 was de Ride ook in Goes. Er blijkt iedere keer weer een enorme solidariteit tussen de vrijwilligers. Veel mensen die hielpen bij eerdere edities in de andere steden, komen nu weer om de handen uit de mouwen te steken. Bovendien is het mooi om eens ergens anders te fietsen”, zegt Pruijn. “Ik kom er deze maanden regelmatig, Zeeland is hartstikke leuk. Als ik deelnemer zou zijn, zou ik de race zeker koppelen aan een weekendje weg.”
Lance Armstrong
Pruijn weet zeker dat de Zeeuwse wegen op 7 september goed gevuld zullen zijn met een reusachtig peloton. Dat de oorspronkelijke initiatiefnemer Lance Armstrong, inmiddels in een ander daglicht is komen te staan, doet daar niets aan af. “We kunnen allemaal onze vraagtekens zetten bij wat hij als wielrenner deed, maar voor de kankerbestrijding heeft hij een hoop betekend. Dat was zo en dat blijft zo.” Bovendien zijn er geen banden tussen Armstrong en de organisatie. In 1997 is er officieel toestemming gevraagd om hier in Nederland een eigen Ride te organiseren. Daarop kwam een bevestigend antwoord. “In de jaren daarna heeft Armstrong er wel eens iets getwitterd, maar dat was het dan ook wel zo’n beetje. Wij gaan gewoon op onze eigen voet verder.”
Op 7 september zullen er dus duizenden mensen de Ride for the Roses rijden. Deelnemers die alvast willen warmdraaien, kunnen meedoen aan side events die in de aanloop naar het evenement op het programma staan. In mei is dat de Omloop for the Roses in Bemmel. Op 14 juni is het in Zeeland tijd voor the Ride before the Roses.
voor meer informatie: www.ridefortheroses.nl