Onze bezoekers

0 0 2 7 5 7
Users Today : 2
Total Users : 2757
Views Today : 2
Views This Month : 140
Views This Year : 3641
Total views : 10536

Intervallen de beste trainingsmethode om snel in vorm te raken?

Op zondag 1 maart 2015 is het weer tijd voor de traditionele aftrap van het toerfiets seizoen. Degenen die in de winter hebben gespind bij Axel Koenders, hebben geschaatst op de Jaap Edenbaan of lekker voor zichzelf wat hebben hardgelopen hebben natuurlijk een voorsprong op degenen die hebben genoten van hun winterslaap. Degenen die zondagmiddag uitgeput de verdere middag door zullen brengen op de bank willen natuurlijk zo snel mogelijk de achterstand op de doortrainers inhalen. Pensionado’s hebben zeeën van tijd om te trainen, maar wat te doen als je nog werkt en je maar een paar uurtjes per week hebt om jezelf in vorm te fietsen.  Volgens inspanningsfysioloog Jos Geijsel is intervallen veruit de beste trainingswijze om snel in vorm te komen. Lees hieronder allen informatie over deze trainingsvorm.

CONDITIE TESTS en KILOMETERS TRAINEN?

Jos Geijsel, Topsportfysioloog

Wielrenners willen graag harder fietsen. Vooral tijdens demarrages, ontsnappingen en in de finales van koersen . Het parool is kilometers maken. Hoe meer, hoe beter. Kan het anders? JA.

Sportscholen, Sportmedische Advies Centra en Fitness centra bieden conditie-tests aan om wielrenners beter te leren trainen. De hartslag bij het omslagpunt wordt bepaald. Dit is de hartslag van je melkzuurgrens. Wetenschappelijk onderzoek toont al jaren aan, dat melkzuur geen afvalstof is, maar een energierijk produkt. Melkzuur dien je ten volle te benutten op zware momenten in de koers. En het maximale zuurstofopname vermogen in zo’n test? Dat is van beperkte waarde. Omdat je met een kapje of een mondstuk in moet fietsen. Dat knijpt de ademhaling, terwijl je juist op zware momenten in de koers de mond wagenwijd open doet, om zoveel mogelijk lucht en zuurstof binnen te krijgen. De belasting in zo’n conditietest is een wereld van verschil met de belasting in een koers. Een maximaal test is als keuring prima om de hartfunctie met ECG te controleren.

In het algemeen: hoe meer kilometers je maakt, hoe trager je wordt. Zeker als je met de handen op het stuur traint. Waarom kilometers gaan maken, als het op beslissende momenten in de koers en in de finale op kracht en op snelheid aankomt?

Effectiever is het voor wielrenners om van meet af aan op snelheid EN op uithoudingsvermogen te trainen. Dat kan door te gaan intervallen. Bv. door met een lichte versnelling op 85% te gaan versnellen gedurende 30 seconden, en dan 30 sec. te rusten. En dat vijf keer achter elkaar. Dit is 1 serie. Neem 3 minuten rust en herhaal in series. Om te beginnen met 5 series. Zo’n training met in –en uitfietsen duurt een uurtje. In de trainingsopbouw: bouw het aantal herhalingen in een serie op van 5 naar 7, naar 10 enz. Bouw het aantal series op van 5 naar 8 naar 10. Zo worden van meet af aan EN de snelheid getraind EN het uithoudingsvermogen. En je wordt er sterker van met iedere keer dat aanzetten. In het algemeen: doe om-de-dag een intervaltraining. Voor zo’n programma heb je geen – dure- conditietest nodig. Je kunt er zo mee beginnen.

Effectiever en efficiënter is het om zo’n intervalprogramma met een groepje van 2, 3 of 4 renners te doen. Dan kan iedereen een keer gedurende 30 seconden de kop doen. Er is een maar: wat betreft de veiligheid. Intervallen met een groep op de openbare weg is link, vanwege het verkeer, obstakels, stoplichten. Veiliger is het om op Sloten of op andere clubparkoersen te doen of op veilige omlopen in polders bv. bij Vinkeveen, Spakenburg/Bunschoten. Dat betekent wel vaak hetzelfde rondje rijden. Het vraagt een andere mind-set, het maakt het karakter sterker. Intervaltrainingen op Sloten zijn altijd veilig. Kan overdag, maar ook rond 16.30u. na werk en studie. Het is in februari tot 18.00u. licht buiten. In maart zelfs al tot 19.00u. En intervaltrainingen zijn in een goed uur te doen.

Intervaltrainingen sparen tijd en kilometers. Succes verzekerd: binnen 1 maand.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *